Uczestnicy
Uczestnikami programu Climate Leadership są wybrane podmioty gospodarcze, w których panuje zrozumienie dla roli jaką mogą odegrać w procesie osiągania neutralności klimatycznej. Dostrzegając dla siebie szansę na rozwój w adaptacji do zmieniającego się świata, uczestnicy Programu podejmują konkretne działania, które w wymierny sposób zmniejszają negatywny wpływ produktów i usług na środowisko lub są odpowiedzią na wyzwania związane z adaptacją do zmian klimatu (w tym szczególnie, zachowania warunków dla ciągłości jakości życia ludzi).
Uczestnicy Programu wypracowują swoje zobowiązania klimatyczne, obejmujące cel i szczegółowy plan jego realizacji, przy współpracy z ekspertami programu Climate Leadership. W trakcie edycji, firmy rozpoczynają wdrażanie planów wyznaczających kierunek dla koniecznej transformacji, stając się tym samym liderami rynku.
Firmy, które zobowiązały się do działania na rzecz neutralności klimatycznej w 1. edycji Programu
liczba uczestników: 10
start: 7 listopada 2019
koniec: 4 czerwca 2020
W Orange jesteśmy przekonani, że działania dla klimatu muszą wpisywać się w strategię i bieżącą działalność firmy. Dlatego – obok np. optymalizacji zużycia energii, pozyskiwania jej ze źródeł odnawialnych czy oferowania samorządom platform smart city do zrównoważonego zarządzania usługami dla mieszkańców – pomagamy naszym klientom być bardziej eko. Jednym z przykładów jest program odkupu używanych telefonów komórkowych, którym w ten sposób dajemy szansę na drugie życie.
Jacek Hutyra, Climate Officer Orange Polska
Zobowiązanie klimatyczne Grupy Orange:
Osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla do 2040 r. Odzyskanie z rynku 30% całkowitej sprzedaży telefonów komórkowych do roku 2025, w krajach Europy, gdzie marka Orange jest obecna.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
Gospodarka o Obiegu Zamkniętym
Zapobieganie postępującym zmianom klimatycznym to obowiązek nas wszystkich – obywateli, władz, firm oraz instytucji. Głęboko wierzę, że naszą rolą jako Banku Zielonych Zmian jest wspieranie klientów w ograniczaniu negatywnego wpływu na środowisko. Podejmujemy szereg działań na rzecz wspierania transformacji energetycznej i będziemy je intensyfikować, dlatego też dołączyliśmy do inicjatywy Climate Leadership. Jestem dumny z działań naszego Banku oraz Grupy BNP Paribas na rzecz budowania świata sprawiedliwego i zrównoważonego.
Przemek Gdański, Prezes Zarządu Banku BNP Paribas
Zobowiązanie klimatyczne BNP Paribas Bank Polska S.A.:
Rozwój oferty produktów i usług Banku wspierających transformację energetyczną: osób indywidualnych, wspólnot mieszkaniowych i przedsiębiorstw.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
Zrównoważone Finansowanie
Zobowiązanie klimatyczne Coca-Cola HBC Polska:
Do 2025 roku: 100% opakowań konsumenckich będzie zdatne do recyklingu, 35% wszystkich butelek PET będzie pochodziło z materiału PET z recyklingu lub z odnawialnych materiałów, zbiórka ekwiwalentu 75% opakowań wprowadzanych na rynek.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
Eko-opakowania
Zobowiązanie klimatyczne ERGO Hestia S.A.:
Redukcja emisji dwutlenku węgla w 2020 r. co najmniej o 5% w stosunku do roku 2019.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
Wskaźniki Pozafinansowe
Skutki zmian klimatu zobowiązują wszystkich do podjęcia realnych działań, które mogą je ograniczyć. Z każdym dniem rośnie w tym zakresie rola instytucji finansowych takich jak nasz Bank. Dotychczasowe efekty działalności Banku Ochrony Środowiska oraz innych ekobanków za granicą pokazują, że „zielone banki” dzięki unikalnym kompetencjom - wiedzy w dziedzinie ochrony środowiska i znajomości potrzeb w tym zakresie - wspierają i stymulują ekoinwestycje.
Emil Ślązak, p.o. Prezesa Zarządu Banku Ochrony Środowiska
Zobowiązanie klimatyczne Banku Ochrony Środowiska S.A.:
Finansowanie przedsięwzięć, które oszczędzają zasoby naturalne i zapobiegają ich marnotrawstwu.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
Zrównoważone Finansowanie
Odpowiedzialność biznesu wobec ludzi i planety jeszcze nigdy nie była tak ważna jak dziś. Przeciwdziałanie marnowaniu żywności, ograniczenie naszego śladu węglowego, walka z plastikiem i promowanie dobrego, zdrowego jedzenia są wpisane w strategię Auchan. Do roku 2022 100% opakowań marki własnej Auchan będzie się nadawać do recyklingu, ponownego użycia, lub kompostowania, o 20% ograniczymy emisję CO2 z transportu i o 25% zredukujemy zużycie energii w naszych sklepach.
Gérard Gallet, dyrektor generalny
Zobowiązanie klimatyczne Auchan Retail Polska:
Auchan w ramach strategii na lata 2020-2022 chce walczyć z marnotrawstwem i użyciem plastiku. Do 2022 roku 100% opakowań marki własnej ma nadawać się do ponownego użycia, recyklingu, kompostowania.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
Eko-opakowania
Realizując strategię transformacji żywieniowej oraz prowadząc firmę w sposób zrównoważony, stale ograniczamy nasz negatywny wpływ na środowisko. Jednym z naszych priorytetów jest redukcja wykorzystania plastiku, do której dążymy m.in. poprzez ograniczanie masy opakowań marki własnej czy oferowanie opakowań wielokrotnego użytku. Stawiamy sobie ambitne cele i cieszymy się, że możemy realizować je wspólnie z naszymi koleżankami i kolegami, klientami oraz partnerami biznesowymi.
Justyna Orzeł, Wiceprezes Zarządu i Sekretarz Generalna
Zobowiązanie klimatyczne Carrefour Polska Sp. z o.o.:
Wprowadzenie do 2025 r. 100% opakowań własnej marki nadających się do recyklingu lub kompostowania, a także zmniejszenie masy opakowań własnej marki do 2022 roku o 5% w porównaniu z 2017 r.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
Eko-opakowania
Troska o środowisko jest na stałe wpisana w strategię zrównoważonego rozwoju Grupy Żywiec, którą realizujemy pod hasłem Warzymy Lepszy Świat. Od lat minimalizujemy negatywny wpływ na środowisko, ograniczając emisję dwutlenku węgla na każdym etapie naszej działalności, promując butelki zwrotne i optymalizując zużycie wody w naszych browarach. Stale zmniejszamy także ilość odpadów, poddając je recyklingowi lub odzyskowi, a pozostałości po produkcji przeznaczamy na paszę dla zwierząt.
Magdalena Brzezińska, Dyrektor ds. korporacyjnych
Zobowiązanie klimatyczne Grupy Żywiec:
Do 2025 roku: Zużycie wody w produkcji piwa we wszystkich naszych browarach nie będzie większe niż 3,5 hl/hl (wynik w 2019 2,79 hl/hl), emisja CO2 w produkcji nie przekroczy 5,1 kg CO2e/hl (wynik w 2019 3,48 kg CO2e/hl), a w dystrybucji piwa 2,42 kg CO2e/hl (wynik w 2019 3,00 kg CO2e/hl).
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
Gospodarka o obiegu zamkniętym
W Żywiec Zdrój jesteśmy świadomi naszej roli w procesie osiągania neutralności klimatycznej - od lat konsekwentnie dążymy m.in. do obniżenia śladu węglowego naszych produktów, a także aktywnie angażujemy się w budowanie systemu efektywnej zbiórki i recyklingu odpadów. Wierzymy, że będąc częścią programu Climate Leadership będziemy w stanie, wspólnie z partnerami, zainicjować rzeczywiste zmiany i zainspirować do działania innych.
Edyta Krysiuk – Kowalczyk, Dyrektor ds. Jakości i Zrównoważonego Rozwoju
Zobowiązanie klimatyczne Żywiec-Zdrój S.A.:
Redukcja „śladu węglowego” o 50% do roku 2020 w odniesieniu do roku bazowego (2007). „Carbon Neutrality” (zero net) dla całej marki do roku 2030.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
Wskaźniki pozafinansowe
Zobowiązanie klimatyczne IKEA Retail Sp. z o.o. IKEA Distribution Services S.A.:
Zwiększenie efektywności pakowania i przeładunku towarów, zużywając mniej surowców. Do 2030 roku używanie materiałów w 100% nadających się do ponownego wykorzystania lub recyklingu.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
Eko-opakowania
Firmy, które zobowiązały się do działania na rzecz nautralności klimatycznej w 2. edycji Programu
liczba uczestników: 13
start: 26 października 2020
koniec: 9 września 2021
Wykorzystywanie folii ściółkujących w rolnictwie jest popularną technologią, zwłaszcza w produkcji warzyw. Standardowe produkty tego typu, produkowane z polietylenu, generują ogrom odpadów trudnych w recyklingu, często zalegających w polskich gospodarstwach. Rolnicy mają jednak możliwość stosowania rozwiązań zrównoważonych, jakimi są biodegradowalne i kompostowalne w glebie folie do ściółkowania. Oprócz ogólnie znanych zalet np. oszczędność wody czy zmniejszenie ilości używanych środków ochrony roślin, technologia ta również nie generuje odpadów. Nie trzeba zbierać jej z pól po sezonie, a tylko zaorać z glebą. Mikroorganizmy glebowe zamienią ją z czasem na wodę, CO2 i biomasę. W glebie nie powstają w związku z tym mikroplastiki, co jest poświadczone wymaganymi na całym świecie certyfikatami.
Maciej Wita, Regionalny Doradca Agronomiczny, Uprawy Warzywnicze, BASF Polska
Zobowiązanie klimatyczne BASF Polska:
Wyeliminowanie w ciągu roku odpadów z tworzyw sztucznych z 200 ha upraw warzywniczych w Polsce poprzez rozwój oferty folii biodegradowalnych do ściółkowania.
BASF stawia sobie za cel osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. Jednak, aby tak się stało, nasze globalne cele muszą się przekładać na lokalne działania. Dlatego powołaliśmy wewnętrzny zespół ds. Zielonej Energii, który analizuje ślad węglowy firmy w Polsce i nasze możliwości w zakresie przejścia na OZE. Pierwszym wymiernym działaniem jest podpisanie nowej umowy z PGE Obrót S.A. na pozyskiwanie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł pokrywającej 100% naszego zapotrzebowania w Zakładzie Produkcji Katalizatorów Samochodowych BASF w Środzie Śląskiej
Iga Wasilewicz, Public & Government Affairs Manager Koordynatorka Zespołu ds. Zielonej Energii
Zobowiązanie klimatyczne BASF Polska:
Przejście na korzystanie w 100% z energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w zakładzie produkcji katalizatorów samochodowych BASF w Środzie Śląskiej w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
nowe technologie i innowacje na rzecz klimatu
efektywność energetyczna i surowcowa
Jako największa polska firma farmaceutyczna chcemy pomagać ludziom żyć zdrowo w zdrowym świecie. Jesteśmy świadomi wpływu wyzwań klimatycznych na stabilność ekosystemów oraz kondycję zdrowotną społeczeństw. Od lat podejmujemy działania zwiększające efektywność energetyczną i ograniczające emisje gazów cieplarnianych z naszych procesów produkcyjnych. Aby jednak osiągnąć kompleksową i trwałą zmianę, niezbędne jest włączenie interesariuszy w całym łańcuchu wartości. Już od tego roku rozszerzamy proces monitorowania śladu węglowego o zakres 3, by w następnym etapie jeszcze silniej angażować i inspirować do wspólnych działań na rzecz klimatu naszych dostawców i partnerów.
Magdalena Rzeszotalska, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej i CSR, Polpharma
Zobowiązanie klimatyczne Zakładów Farmaceutycznych "Polpharma" S.A.:
Wdrożenie regularnego pomiaru śladu węglowego w zakresie 3 oraz włączenie dostawców i innych interesariuszy w działania ograniczające emisje gazów cieplarnianych w łańcuchu wartości w celu zmniejszenia śladu węglowego w zakresie 3 o 20% do 2030 roku w odniesieniu do pierwszego roku obliczeniowego.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
zmniejszenie śladu węglowego
Zdajemy sobie sprawę z tego, że świadome działania jednostek mogą przyczynić się do zapoczątkowania wartościowych zmian na skalę globalną. Dlatego przystępując do programu z naszą marką biurową myhive, skupiliśmy się nie tylko na tym, co dobrego dla naszego klimatu możemy zrobić my, ale także na promowaniu właściwych postaw wśród 17.000 osób pracujących na co dzień w biurach pod tym brandem. Co więcej, będąc pierwszą firmą z sektora nieruchomości, która zaangażowała się w Climate Leadership, mocno liczymy, że przetarliśmy szalki dla innych – tych, z którymi na co dzień konkurujemy biznesowo – jednak w obliczu aspektów takich jak nasze środowisko, chcemy się jednoczyć i mówić jednym głosem.
Magdalena Kowalewska, Country Manager Operations Poland, IMMOFINANZ
Zobowiązanie klimatyczne myhive:
Wdrożenie 20 projektów ekologicznych pod hasłem #myhiveourfuture związanych z ograniczeniem negatywnego wpływu działalności firmy na środowisko naturalne oraz zwiększenie świadomości ekologicznej wśród najemców, co przełoży się na zmianę ich nawyków w pracy i w życiu prywatnym.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
edukacja klimatyczna
Skupiając się w naszej działalności na aspektach ESG oraz chcąc efektywniej realizować misję zrównoważonego rozwoju, w 2020 r. powołaliśmy Radę ds. Zrównoważonego Rozwoju (Sustainability Council), która wraz z Chief Sustainability Officerem (CSO), Sustainability Officerami, Biurem CSR i Zrównoważonego Rozwoju oraz Biurem ds. Programów Zrównoważonego Rozwoju wspólnie tworzy Sustainability Community. Rada odpowiada za to, aby cele strategiczne związane z realizacją Agendy 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju były rozumiane i współdzielone we wszystkich obszarach działalności banku oraz wśród naszych Klientów, również dzięki rozwojowi produktów i usług bankowych. Utworzenie Rady i powołanie Sustainability Officerów ma na celu zacieśnianie współpracy wewnętrznej wokół idei zrównoważonego wzrostu. Ułatwia wymianę wiedzy i podejmowanie decyzji w kluczowych kwestiach. Wierzę, że budowa nowych kompetencji – dzięki współpracy z ekspertami Climate Leadership – pozwoli naszej organizacji na osiągnięcie dodatkowych przewag konkurencyjnych i realizację naszej aspiracji do bycia liderem w obszarze ESG i zrównoważonego wzrostu, a także co ważniejsze pozwoli nam przyczynić się w jeszcze większym stopniu do transformacji, która czeka nasz kraj.
Przemek Gdański, Prezes Zarządu Banku BNP Paribas
Zobowiązanie klimatyczne BNP Paribas Bank Polska S.A.:
Merytoryczne przygotowanie nowo powołanej Sustainability Community do rozwijania i wdrażania strategicznych projektów ESG, wspierających realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
edukacja klimatyczna
W wyniku dokładnych analiz, w ERGO Hestii mamy coraz większą świadomość co do tego, w których obszarach możemy redukować emisję CO2. Podczas tegorocznej edycji Climate Leadership skupiamy się w tym kontekście na podróżach służbowych. Wykorzystanie flot samochodowych stanowi wyraźny procent ogólnej emisji CO2 w naszej firmie. Dzięki edukacji kierowców możemy wpływać nie tylko na ich zachowania proekologiczne w czasie pracy, ale także zmieniać ich nawyki w codziennym życiu.
Mario Everardo Zamarripa Gonzalez, Dyrektor odpowiedzialny za Zrównoważony Rozwój
Zobowiązanie klimatyczne ERGO Hestia S.A.:
Wdrożenie nowoczesnej platformy do szkolenia kierowców z ekojazdy w celu zmniejszenia średniego zużycia paliwa o 5% na 100km.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
efektywność energetyczna i surowcowa
W Netguru konsekwentnie dążymy do realizacji naszej wizji zrównoważonej cyfrowej przyszłości - jesteśmy firmą z certyfikatem B Corp i zobowiązaliśmy się do pozytywnego oddziaływania na rzecz ludzi i planety. W tym roku, przy wsparciu ekspertek i ekspertów Climate Leadership, policzyliśmy nasz bezpośredni i pośredni ślad węglowy we wszystkich trzech obszarach. Już dziś 98% naszych danych przechowywanych jest na serwerach neutralnych klimatycznie. Chmura to jednak tylko jedno ze źródeł naszych emisji i obecnie pracujemy nad tym, by do końca 2022 osiągnąć neutralność klimatyczną. Mam nadzieję, że więcej firm podejmie się takiego zobowiązania.
Marek Talarczyk, CEO Netguru
Zobowiązanie klimatyczne Netguru:
Osiągnięcie neutralności klimatycznej do końca 2022 roku.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
zmniejszenie śladu węglowego
Fundamentalnym zobowiązaniem firmy Samsung jest kultura działania „PlanetFirst”. Wyraża nasze zaangażowanie w społeczną odpowiedzialność biznesu i zarządzanie zrównoważonym rozwojem. Za nasz cel stawiamy sobie wspieranie działań i projektów na rzecz neutralności klimatycznej, realizowane w oparciu o nowe technologie. Chcemy inspirować nie tylko startupy, ale również młodsze pokolenia jak wziąć odpowiedzialność za swoje otoczenie, jak tworzyć i realizować rozwiązania, które sprawią, że przyszłość naszej planety stanie się bardziej obiecująca.
Jacek Łęgiewicz, Dyrektor ds. publicznych w Samsung Electronics Polska
Zobowiązanie klimatyczne Samsung Electronics Polska:
Wspieranie procesu tworzenia innowacji na rzecz klimatu przy wykorzystaniu nowych technologii oraz zaangażowaniu startupów i młodego pokolenia.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
gospodarka o obiegu zamkniętym
W kontekście najnowszego raportu IPCC i tego, że konsekwencje zmian klimatu są odczuwalne na całym świecie i będą one coraz dotkliwsze, musimy działać teraz. Jako, że 57% emisji dwutlenku węgla firmy Danone jest związanych z rolnictwem, praktyki rolnictwa regeneratywnego to dla nas najważniejszy obszar redukcji emisji. W najbliższych latach kluczowa będzie praca z rolnikami, naszymi dostawcami, na rzecz szerokiego wdrożenia takich działań.
Marek Sumiła, Dyrektor Rynku Polska i Kraje Bałtyckie Danone
Zobowiązanie klimatyczne DANONE Sp. Z O.O.:
Objęcie do końca 2023 roku 100 procent dostawców mleka w Polsce programem weryfikacji praktyk rolnictwa regeneratywnego oraz promowanie diety fleksitariańskiej wśród konsumentów w kraju.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
zmniejszenie śladu węglowego
bezpieczeństwo żywnościowe
Zrównoważony rozwój, troska o klimat i ochrona środowiska to kluczowe elementy strategii McDonald’s. W działania na rzecz planety angażujemy cały system – naszych franczyzobiorców, dostawców oraz pracowników. Kilka lat temu podjęliśmy zobowiązania dotyczące ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o 36% z biur i restauracji oraz o 31% w całym łańcuchu dostaw do 2030 roku. Podchodzimy do wyzwań środowiskowych całościowo – od projektowania, poprzez zaangażowanie i edukację gości, a skończywszy na segregacji i recyklingu opakowań, które wracają do naszych restauracji w postaci ręczników papierowych. Naszym celem jest zamknięcie obiegu i minimalizacja wpływu na otoczenie, w którym funkcjonują nasze restauracje.
Tomasz Kurpiewski, Sustainability Senior Manager w McDonald’s Polska
Zobowiązanie klimatyczne McDonald's Polska Sp. Z O.O.:
Od 2025 roku wszystkie opakowania będą pochodziły ze źródeł odnawialnych, pochodzących z recyklingu lub certyfikowanych źródeł, a 100% opakowań z restauracji będzie poddawane recyklingowi.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
gospodarka o obiegu zamkniętym
W strategii zrównoważonego rozwoju Allegro na lata 2020-2023 znalazło się wiele inicjatyw i tematów, które podejmują kwestie odpowiedzialności wobec środowiska, edukacji klientów i sprzedawców oraz ograniczenia śladu węglowego w ramach dostaw. Cieszymy się, że dzięki współpracy z Climate Leadership powered by UNEP/GRID ekspertki i eksperci w temacie mogli podzielić się swoimi doświadczeniami w ramach naszego projektu ekologicznych opakowań w gospodarce o obiegu zamkniętym. Stawiamy sobie za cel, aby do końca 2022 roku co najmniej 2,5 miliona przesyłek zamawianych miesięcznie na platformie było wysyłane w przyjaznych środowisku opakowaniach.
Marta Mikliszańska, Head of Sustainability & Public Affairs
Zobowiązanie klimatyczne Allegro.pl:
Do 2022 roku co najmniej 2,5 miliona przesyłek zamawianych miesięcznie na platformie Allegro będzie wysyłanych w przyjaznych środowisku opakowaniach.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
nowe technologie i innowacje na rzecz klimatu
Nie ma na rynku drugiego banku, który we współpracy ze swoimi klientami w tak kompleksowy sposób podchodzi do ochrony środowiska. Zgodnie z założeniami naszej strategii, docelowo będziemy oferowaćjeszcze szersze wsparcie w realizacji inwestycji proekologicznych - odokreślenia celów na redukcję emisji, przez określenie wstępnych opcji, przeprowadzenie studium wykonalności, po sfinansowanie przedsięwzięcia. Na tym jednak nasza rola ma się nie kończyć, chcemywspomagać klientów banku na każdym etapie realizacji inwestycji, a na koniecprzeprowadzać analizę jej skuteczności środowiskowej. W najbliższych latach będziemy kontynuować działania w tym zakresie, naszym celem jest wzrost udziału zielonych aktywów w portfolio banku z obecnych 36% do 50% -staniemy się jeszcze bardziej zielonym bankiem. Ukoronowaniem naszych starań będzie uzyskanie ratingu ESG, który będziepotwierdzeniem naszego pozytywnego wpływu na środowisko naturalne oraz działań na rzecz odpowiedzialności społecznej i ładu korporacyjnego. Nie powiedzieliśmy również ostatniego słowa w ograniczaniu własnego śladu węglowego-dążymy do neutralności klimatycznej.
Anna Żyła, dyrektor Biura Polityki Ekologicznej i Taksonomii
Zobowiązanie klimatyczne Banku Ochrony Środowiska S.A.:
Zwiększenie udziału zielonych aktywów w portfolio banku z obecnych 36% do 50% do 2023r., a co za tym idzie szersze wsparcie klientów w realizacji inwestycji proekologicznych.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
zrównoważone finansowanie
Zobowiązanie klimatyczne Fabryk Mebli „FORTE” S.A.:
Edukacja klientów w zakresie prawidłowego segregowania odpadów generowanych z opakowań wyrobów firmy oraz lepsze wykorzystanie kupowanych surowców. Do końca 2025 roku: - ograniczenie o 10% udziału materiałów opakowaniowych średnio na paczkę we wszystkich wyrobach, - wdrożenie 100% materiałów opakowaniowych nadających się do recyklingu.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
nowe technologie i innowacje na rzecz klimatu
Naszą ambicją jest opracowanie najbardziej zrównoważonego opakowania na świecie, które jest w całości wykonane z materiałów pochodzenia roślinnego, które są w pełni odnawialne, w pełni nadające się do recyklingu i neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Tylko dzięki wzajemnym wysiłkom opartym na współpracy podmiotów zaangażowanych możemy urzeczywistnić tę ambicję, dlatego wierzymy, że nasze uczestnictwo w Programie Climate Leadership pomoże wzmocnić skuteczność naszych działań w Polsce.
Dragan Rajkovic, Regionalny Dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju
Zobowiązanie klimatyczne Tetra Pak:
Stworzenie opakowania kartonowego, które będzie neutralne środowiskowo, wykonane w całości z materiałów pochodzących ze źródeł odnawialnych bądź z recyklingu. Ponadto, dążenie do osiągnięcia 90% zbiórki kartonów do płynnej żywności oraz osiągnięcia recyklingu na poziomie co najmniej 70% do 2030.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
gospodarka o obiegu zamkniętym
Firmy, które zobowiązały się do działania na rzecz nautralności klimatycznej w 3. edycji Programu
liczba uczestników: 15
start: 2 stycznia 2022
koniec: 30 września 2022
BASF jest mocno zaangażowany w projekty gospodarki obiegu zamkniętego. Wierzymy, że to jedyny sposób na ponowne wykorzystanie odpadów, które inaczej zanieczyszczą środowisko. Odpady biodegradowalne, które wciąż dziś w dużych ilościach trafiają do frakcji odpadów zmieszanych, mogą stać się kompostem, czyli naturalnym nawozem dla gleby. Dlatego, przede wszystkim, w ramach naszych działań zachęcamy do jeszcze lepszej segregacji odpadów. Jednocześnie, aby segregacja bioodpadów była łatwiejsza, proponujemy stosowanie worków wykonanych z tworzyw kompostowalnych, które nie będą musiały być oddzielane mechaniczne, a pod wpływem odpowiednich warunków wraz z odpadami biodegradowalnymi staną się kompostem.
Agnieszka Łyczak-Szymczyk , Sustainability Manager
Zobowiązanie klimatyczne BASF POLSKA:
W 2022r. wprowadzenie na rynek 4,5 mln sztuk kompostowalnych worków na bioodpady wykonanych z tworzywa ecovio.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
gospodarka o obiegu zamkniętym
Jesteśmy bankiem zmieniającego się świata i instytucją finansową o globalnym zasięgu, dlatego mamy świadomość znaczącego wpływu naszej działalności na otoczenie. Naszym kluczowym zobowiązaniem jest wspieranie Klientów w transformacji w kierunku zrównoważonego rozwoju. Nieustannie rozwijamy naszą ofertę produktów i usług, które pomagają Klientom w przechodzeniu na gospodarkę niskoemisyjną oraz w rozwoju ich zrównoważonych i ekologicznych inwestycji. enie funkcjonalności pierwszego na rynku polskim kalkulatora do szacowania emisji gazów cieplarnianych z produkcji rolniczej AgroEmisja dla produkcji zwierzęcych (wołowiny, wieprzowiny oraz drobiu) na bazie wiarygodnego, naukowo potwierdzonego modelu przy aktywnym udziale ekspertów zajmujących się tą tematyką. Dołączenie tego rozwiązania zapewni kompleksowy zakres funkcjonalności kalkulatora emisyjności dla głównych sektorów produkcji rolniczej.
Jarosław Rot, Dyrektor Wykonawczy Obszaru Zrównoważonego Rozwoju BNP Paribas Bank Polska S.A.
Zobowiązanie klimatyczne BNP Paribas Bank Polska S.A.:
Rozszerzenie funkcjonalności pierwszego na rynku polskim kalkulatora do szacowania emisji gazów cieplarnianych z produkcji rolniczej AgroEmisja dla produkcji zwierzęcych (wołowiny, wieprzowiny oraz drobiu) na bazie wiarygodnego, naukowo potwierdzonego modelu przy aktywnym udziale ekspertów zajmujących się tą tematyką. Dołączenie tego rozwiązania zapewni kompleksowy zakres funkcjonalności kalkulatora emisyjności dla głównych sektorów produkcji rolniczej.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
nowe technologie i innowacje na rzecz klimatu
Od ponad 30 lat wspieramy projekty przyjazne środowisku. Jest to idea stojąca za powstaniem BOŚ, zawarta w jego nazwie i wyznaczająca główną̨ misję banku. Inspirujemy, edukujemy i finansujemy polskie samorządy i przedsiębiorstwa w transformacji w kierunku ekologicznej, zrównoważonej gospodarki. Zgodnie z zasadą, że zielone zmiany zaczynamy od siebie, równolegle dążymy do ograniczania naszego wpływu na środowisko naturalne. Zobowiązaliśmy się do zmniejszenia śladu węglowego o 20% do końca 2023 r. (względem 2020 r.) A przypomnę, że już w 2020 r. emisja CO2 związana z działalnością operacyjną BOŚ została znacząco zmniejszona w porównaniu z rokiem wcześniejszym. W znacznym stopniu osiągnęliśmy to dzięki przejściu banku na energię elektryczną pochodzącą z odnawialnych źródeł.
Wojciech Hann, Prezes zarządu Banku Ochrony Środowiska
Zobowiązanie klimatyczne Bank Ochrony Środowiska :
Do końca 2023 r. zmniejszenie śladu węglowego o 20% względem 2020 r.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
zmniejszenie śladu węglowego
Kwestie związane z troską o planetę i klimat są dla Carrefour priorytetowe. Rolnictwo jest jedną z gałęzi przemysłu, która ma duży wpływ na zmiany klimatyczne, dlatego chcemy wdrażać działania w tym obszarze, której z jednej strony przełożą się na najwyższą jakość produktów oferowanych naszym klientom, a z drugiej będą miały na celu zmniejszenie wpływu na środowisko naturalne, m.in. poprzez rezygnację z pestycydów czy też pasz, zawierających soję, pochodzącą z obszarów zagrożonych deforestacją.
Barbara Kowalska, Dyrektor Działu CSR Carrefour Polska
Zobowiązanie klimatyczne Carrefour Polska:
Systematyczne zwiększanie udział produktów pochodzących ze zrównoważonego rolnictwa w kategorii produktów świeżych i podnoszenie poziomu edukacji klientów na temat odpowiedzialnych wyborów konsumenckich. Do 2025 roku 100% produktów marki własnej „Jakość z Natury” będzie pochodzić ze zrównoważonego rolnictwa.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
bezpieczeństwo żywnościowe
Od 2019 r. kwestie ESG i zrównoważonego rozwoju są jednym z trzech, kluczowych filarów strategii biznesowej Credit Agricole. Od tego samego roku liczymy też nasz ślad węglowy według najbardziej znanego standardu GHG Protocol i realizujemy różne inicjatywy, które go zmniejszają. Mamy świadomość, że wpływ naszej działalności na środowisko to zaledwie mały procent tego, jaki jest nasz wpływ pośredni, generowany przede wszystkim przez naszych klientów. Nie zapominamy też, jak kluczowa jest rola sektora finansowego w ogólnej transformacji. Dlatego razem z całą Grupą Crédit Agricole dołączyliśmy do programu Net-Zero Banking Alliance, powołanego przez Inicjatywę Finansową Programu Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska (UNEP FI), i zobowiązaliśmy się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. To ambitny plan, na którego realizacji będziemy się skupiać przez najbliższe lata.
Jędrzej Marciniak, wiceprezes Zarządu banku Credit Agricole
Zobowiązanie klimatyczne Credit Agricole:
Osiągnięcie neutralności klimatycznej w zakresie emisji CO2 z działalności banku i z portfela klientów do 2050 r.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
zmniejszenie śladu węglowego
ERGO Hestia aktywnie angażuje się we wspieranie i realizacje celów ESG zarówno na poziomie lokalnym, jak i krajowym. Inicjatywy i działania w tym zakresie, takie jak Climate Leadership, stanowią bardzo ważną część naszej strategii, nie tylko w obszarze zrównoważonego rozwoju, ale też szerzej rozumianego rozwoju biznesu.
Mario Zamarripa, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w ERGO Hestii.
Zobowiązanie klimatyczne ERGO Hestia:
Zainicjowanie projektu grupowego wdrażania systemu zarządzania środowiskowego EMAS i/lub ISO 14001.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
edukacja klimatyczna
Naszym celem jest wsparcie ekspertów programu Climate Leadership na różnych płaszczyznach. Chodzi przede wszystkim o wdrożenie rozwiązań technicznych, zmierzających do optymalnego wykorzystania odzyskanego ciepła, ograniczenia wycieków sprężonego powietrza oraz oczyszczania ścieków przemysłowych. Warto jednak zauważyć, że staramy się działać kompleksowo – wszystkie nasze rozwiązania wspieramy już od momentu projektowania materiałów, aż po integrację poszczególnych rozwiązań. Próbujemy przy tym sprostać wyzwaniom, związanym ze zmianami klimatu i wykorzystać możliwości dotyczące zrównoważonego rozwoju. Dążymy m.in. do neutralności emisji dwutlenku węgla netto.
Ewelina Timofijewicz- Waśniowska, Vice President Hutchinson Poland
Zobowiązanie klimatyczne Hutchinson:
Wprowadzenie certyfikatów ISO 50001 we wszystkich lokalizacjach naszej firmy do 2025 r., a w nowych produktach 25% materiałów pochodzących z recyklingu. Redukcja emisji dwutlenku węgla dla Zakresów 1 i 2 do roku 2030, a w roku 2050 całkowita neutralność węglowa netto dla wszystkich Zakresów.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
zmniejszenie śladu węglowego
Zrównoważony rozwój, w tym troska o klimat, to ważny elementy strategii McDonald’s. W działania na rzecz planety angażujemy cały system – naszych franczyzobiorców, dostawców, pracowników oraz społeczności lokalne. Działamy kompleksowo, tworząc spójny system zarządzania środowiskowego certyfikowany normą ISO 14001. Zdajemy sobie sprawę, że przy skali działania naszej firmy – liczbie klientów i restauracji -– mała zmiana w systemie tworzy wielką różnicę dla planety. Dlatego nie zaniedbujemy żadnej okazji, aby wspólnie z ekspertami wypracowywać najlepsze, ekologiczne standardy
Anna Borys, dyrektorka ds. relacji korporacyjnych McDonald’s Polska
Zobowiązanie klimatyczne Mc Donald's Polska:
Globalnie do 2025 r. Mc Donald's będzie korzystać wyłącznie z opakowań wytworzonych z surowców odnawialnych, pochodzących z recyklingu lub ze źródeł certyfikowanych, a wszystkie opakowania, z których korzystają goście w restauracjach McDonald’s będą poddawane recyklingowi.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
gospodarka o obiegu zamkniętym
Ørsted przyspiesza inwestycje w OZE, ograniczając emisję dwutlenku węgla o 3,5 tony z każdym zainstalowanym gigawatem w morskiej energetyce wiatrowej, która jest jednym z kluczowych narzędzi do walki z katastrofalną w skutkach zmianą klimatu. Jednocześnie chcemy, by nasze inwestycje stawały się coraz bardziej przyjazne dla środowiska i społeczeństwa. Powołaliśmy już kilka funduszy na rzecz zrównoważonego rozwoju społeczności, na obszarach, na których działamy, w tym jeden w Polsce w Gminie Choczewo. Dbamy także o ochronę środowiska, a nasi eksperci testują obecnie innowacyjne rozwiązania ograniczające oddziaływanie inwestycji na ekosystemy morskie. Jednym z nich są sztuczne rafy na farmie Borssele 1 i 2 w Holandii, stanowiące schronienie i miejsce żerowania dla odradzającej się populacji dorsza.
Joanna Wis-Bielewicz, Head of Market Development, Ørsted
Zobowiązanie klimatyczne Ørsted:
Do 2025 r. osiągnięcie neutralności dla klimatu w ramach działalności gospodarczej, a do 2040 r. w ramach całego łańcucha wartości. Ørsted przyjął także ambicję osiągnięcia pozytywnego wpływu netto na różnorodność biologiczną na obszarach, na których budowane będą morskie farmy wiatrowe Ørsted po 2030.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
zmniejszenie śladu węglowego
Udział PZU w programie Climate Leadership to kolejny krok na drodze do realizacji celów zrównoważonego rozwoju, na których oparliśmy naszą Strategię ESG. Wiemy, jak istotne jest prowadzenie działalności biznesowej na podstawie zasad zrównoważonego rozwoju. Szczególnie ważne jest minimalizowanie jej negatywnego wpływu na środowisko naturalne m.in. przez redukowanie emisji gazów cieplarnianych. Aspekt ten jest niezmiernie ważny zarówno dla biznesu, jak i szerokiej grupy interesariuszy, w szczególności inwestorów. Coraz częściej, gdy podejmujemy strategiczne i inwestycyjne decyzje, bierzemy pod uwagę czynniki środowiskowe. To także element szerzenia świadomości klimatycznej w organizacji.
Joanna Gorczyca, Dyrektor biura zrównoważonego rozwoju
Zobowiązanie klimatyczne PZU:
Opracowanie metodyki i przygotowanie organizacji do spełnienia wymogów CSRD w raportowaniu zakresu 3 emisji gazów cieplarnianych dla PZU SA i Grupy PZU.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
zmniejszenie śladu węglowego
Zdajemy sobie sprawę, że kwestie związane z przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym są szczególnie ważne dla młodego pokolenia, ale też kluczowe z punktu widzenia przyszłości nas wszystkich. Młodzież w Polsce chce mieć realny wpływ na otaczający świat i nie boi się podejmować trudnych tematów. Z myślą o nich, program Solve for Tomorrow oferuje odpowiednie narzędzia, zasoby oraz wsparcie mentorów i ekspertów w tworzeniu innowacyjnych urządzeń czy aplikacji na rzecz ochrony naszej planety. Celem programu jest wzmacnianie kompetencji przyszłości młodych ludzi, zachęcenie ich do aktywizmu, twórczej odwagi i budowania poczucia sprawczości w obliczu zagrożenia dla klimatu. W ramach Solve for Tomorrow mogą przekuć swoje kreatywne pomysły w innowacyjne projekty, które stanowią odpowiedź na największe wyzwania XXI wieku. Działanie to wpisuje się w misję firmy Samsung pod hasłem „Together for Tommorow! Enabling People!”. Naszym fundamentalnym zobowiązaniem jest nowoczesna edukacja, która umożliwi przyszłym pokoleniom osiągnięcie pozytywnych zmian dla dobra planet.
Jacek Łęgiewicz, Dyrektor ds.. Publicznych w Samsung Electronics Polska
Zobowiązanie klimatyczne Samsung Electronics Polska:
Wspieranie edukacji na rzecz klimatu poprzez włączenie polskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych do programu Solve for Tomorrow, który pokazuje, jak dzięki myśleniu projektowemu i nowym technologiom tworzyć rozwiązania chroniące planetę.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
edukacja klimatyczna
Ankieta CSR jest obowiązkowym elementem każdego procesu zakupowego w Santander Bank Polska. W ten sposób oceniamy poziom odpowiedzialności społecznej dostawców, który może być rozstrzygający przy ocenie ofert i wyborze dostawcy. W roku 2022 wdrożymy nową ankietę ESG dla dostawców. Ma ona odzwierciedlać nasze aktualne podejście do tematyki zrównoważonego rozwoju, a w szczególności odpowiadać wskaźnikom ESG. Nowa wersja ankiety będzie bardziej zrozumiała i przyjazna dla użytkowników. Ważny dla nas jest także aspekt edukacyjny. Dlatego zamierzamy opracować odpowiednie materiały na temat zagadnień ESG. Będą one adresowane do dostawców, którzy chcą rozwijać się w obszarze zrównoważonego rozwoju.
Paweł Czajka, Dyrektor Departamentu Zarządzania Kontraktami i Zakupami Santander Bank Polska
Zobowiązanie klimatyczne Santander Bank Polska:
W 2022 r. wdrożenie nowej ankiety ESG w procesie wyboru dostawców. W kolejnym etapie opracowanie materiałów edukacyjnych z zakresu ESG dla oferentów i dostawców.
Santander Bank Polska chce być nie tylko dostawcą finansowania i produktów bankowych, ale także edukować klientów i dzielić się doświadczeniami. W roku 2022 przeprowadzimy badania klientów z sektora agro w celu lepszego poznania ich potrzeb i problemów. Następnie przygotujemy analizę wpływu Europejskiego Zielonego Ładu na technologie produkcji i wyniki gospodarstw rolnych. Tą wiedzą podzielimy się z naszymi klientami. Dodatkowo stale będziemy rozwijać ofertę zachęcającą do zielonych inwestycji we współpracy z dostawcami maszyn i urządzeń.
Tomasz Jąder , Dyrektor segmentu SME Santander Bank Polska
Zobowiązanie klimatyczne Santander Bank Polska:
Wsparcie i edukacja klientów z sektora Agro w zakresie szans i korzyści wynikających z Europejskiego Zielonego Ładu
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
zrównoważony łańcuch dostaw
bezpieczeństwo żywnościowe
Każdego dnia dostarczamy naszym klientom najlepsze rozwiązania w zakresie gospodarki obiegu zamkniętego i wspieramy ich w realizacji celów środowiskowych i biznesowych. Przystępując do lokalnych i międzynarodowych inicjatyw podejmujemy również wyraźne zobowiązanie do zmniejszenia naszego śladu klimatycznego, wzięcia odpowiedzialności za to, co możemy zrobić, aby prowadzić naszą działalności ograniczając emisję dwutlenku węgla. Uczestnictwo w programie Climate Leadership stwarza dla Stena Recycling możliwość podejmowania kolejnych działań w obszarze zrównoważonego rozwoju i implementacji innowacyjnych zmian. Pomoże również wyznaczyć nowe cele środowiskowe, a dzięki konsultacji z ekspertami, przygotować najbardziej efektywny plan osiągnięcia tych założeń.
Anna Wójcik-Przybył, Dyrektor ds. Ochrony Środowiska w Stena Recycling
Zobowiązanie klimatyczne Stena Recycling Polska:
Redukcja emisji gazów cieplarnianych poprzez wzrost efektywności energetycznej przedsiębiorstwa m.in w oparciu o obniżenie zużycia energii o 15% w przeciągu 5 lat oraz wzrost wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
zmniejszenie śladu węglowego
W 2022 r. świat nadal ociepla się w zastraszającym tempie. Istnieje powszechne poczucie niepokoju, które wzywa do działania, a nie słów, aby zminimalizować i zapobiec szkodom, jakie ludzie wyrządzili planecie. Dla Signify oznacza to, że musimy zintensyfikować nasze wysiłki, nie tylko w naszej działalności, ale w całym łańcuchu wartości, i pomóc naszym interesariuszom odgrywać ich rolę w minimalizowaniu skutków zmian klimatycznych. We wrześniu 2020 roku staliśmy się neutralni pod względem emisji dwutlenku węgla i a w swojej działalności wykorzystujemy w 100% odnawialną energię elektryczną. Dołączyliśmy do programu „Climate Leadership”, aby podkreślić, że jesteśmy gotowi wnieść swój wkład w znaczące działania i trwałe zmiany. W tym dążeniu jesteśmy odpowiedzialni za dzielenie się wiedzą, którą rozwijamy podczas naszej podróży klimatycznej w naszych operacjach, łańcuchu dostaw i użytkowaniu produktów z konsumentami, dostawcami, innymi firmami i innymi interesariuszami.
Bogdan Ślęk, Public & Government Affairs Director CEE Signify
Zobowiązanie klimatyczne Signify:
Wycofanie wszystkich tworzyw sztucznych z opakowań na produkty konsumenckie, aby do końca 2022 r. były wolne od plastiku. Podwojenie do 32% przychodów związanych z oferowanymi produktami, systemami i usługami jakie projektowane są zgodnie z koncepcją gospodarki o obiegu zamkniętym w ramach programu zrównoważonego rozwoju „Jaśniejsze Życie, Lepszy Świat 2025”.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
gospodarka o obiegu zamkniętym
Jako największa polska firma farmaceutyczna chcemy pomagać ludziom żyć zdrowo w zdrowym świecie, a troska o klimat i środowisko jest integralnym elementem tej misji. Pracujemy w tej chwili nad zdefiniowaniem długoterminowych celów Polpharmy, m.in. w zakresie transformacji energetycznej, redukcji emisji czy ekoprojektowania procesów i produktów. Udział w dwóch edycjach Climate Leadership i możliwość pracy z ekspertami programu, były dla nas cenną inspiracją oraz istotnym wsparciem przy formułowaniu założeń ważnych inicjatyw zmniejszających nasz wpływ środowiskowy.
Magdalena Rzeszotalska, Szefowa Działu Komunikacji Korporacyjnej i CSR/ESG, Polpharma SA.
Zobowiązanie klimatyczne Polpharma S.A.:
Poprzez wdrożenie Deklaracji Świadomych Wyborów Zakupowych podniesienie świadomości pracowników na temat kwestii zrównoważonego rozwoju przy podejmowaniu decyzji zakupowych oraz zwiększenie udział produktów i usług spełniających zapisy deklaracji w ramach realizowanych zakupów.
Obszary w ramach których firma podjęła działania:
zrównoważony łańcuch dostaw