Podczas Slalomu z klimatem grupa ekspertów Climate Leadership obecnych na premierze raportu “Biznes na rzecz zmiany 2024” wypracowała poniższe wskazówki w obszarze partycypacji pracowniczej. Jest to efekt refleksji nad wyzwaniami i dobrymi praktykami w tym, jak angażować pracowników w działania z obszaru ESG w obliczu rosnących wymagań co do transformacji biznesu w tym obszarze.
9 wskazówek, jak mądrze angażować pracowników w strategię klimatyczną, jej rozwijanie i wdrażanie.
- Zadbaj, aby sens i cel tej zmiany był zrozumiały.
Skutecznie komunikuj pracownikom zasadność i wartość w działaniach z obszaru ESG – biznesową, środowiskową i społeczną. Wypracuj solidną, osadzoną w kontekście firmy narrację wewnętrzną "po co ta zmiana".
- Nadaj priorytet tym działaniom, osadź strategię klimatyczną w odniesieniu do zasadniczej działalności i celów biznesowych firmy.
- Uwzględniaj potrzeby i specyfikę Twoich pracowników. Nie narzucaj niczego siłowo.Bądź świadom różnic pokoleniowych, kulturowych w organizacjach międzynarodowych, różnych poziomów wiedzy i możliwości pracowników oraz tego, że zmiana zawsze rodzi opór.
- Zaproś do współtworzenia rozwiązań, daj poczucie sprawczości w krótkim czasie. Niech inspiracją i analogią będą działania typu budżet obywatelski.
- Jeśli realizujesz punkt 4, respektuj i wdrażaj te wypracowane pomysły na rozwiązania.
Nic nie zraża bardziej niż praca, która poszła na marne. Możesz zacząć od zachęcenia pracowników do współtworzenia polityki zielonego biura.
- Nagradzaj za działania prośrodowiskowe – również finansowo.
- Edukuj. Pomoże to we wszystkich innych działaniach.
- Angażuj od dołu, świeć przykładem z góry. Rola kadry zarządzającej, jej wiarygodność pod względem determinacji i motywacji do wdrażania zmian w obszarze ESG, jest niezwykle istotna i promieniuje na efektywność działań na innych poziomach organizacji.
- Finalnie nie spodziewaj się, że zaangażujesz wszystkich. Postaw na ambasadorów zmiany na różnych poziomach Twojej organizacji.