W ramach corocznej premiery publikacji Climate Leadership „Biznes na rzecz zmiany” miał miejsce Slalom z klimatem – podzielona na tematy burza mózgów z udziałem ekspertek i ekspertów. W ramach zagadnienia „Regulacje. Jak dotrzeć z przesłaniem do tysięcy firm w Polsce? I kto ma to robić?” osoby uczestniczące skupiły się na dwóch pytaniach.

W dyskusji pojawiły się różne głosy na temat tego, kto powinien wziąć odpowiedzialność za rozpropagowanie wśród przedsiębiorców przesłania o konieczności zielonej transformacji. Wymieniono:

  • rząd, który powinien prowadzić działalność informacyjną;
  • Komisję Europejską, jako organ, który odpowiada za unijną legislację;
  • organizacje branżowe, i to nie tylko organizacje dla przemysłu czy handlu, ale także na przykład organizacje rolnicze;
  • naukowczynie i naukowców – posiadających dogłębną wiedzę odnośnie do poszczególnych zagadnień i mogących pomóc zrozumieć okoliczności i konsekwencje;
  • media, przy czym zwracano uwagę na to, że media same potrzebują edukacji w tym obszarze, podkreślono również rolę, jaką mogłyby odegrać prasa kolorowa, czy telewizja śniadaniowa.

Jeśli chodzi o pytanie „jak?”, to tutaj pojawiło się kilka wyraźnych wątków.

  • Oddziaływanie i edukowanie powinno następować poprzez system kar i nagród. Niektóre kary mamy już wprowadzone w porządku prawnym, kolejne regulacje unijne przewidują różne inne kary. W szczególności mogą to być wyłączenie z przetargów w ramach systemu zamówień publicznych czy kary finansowe. Jeśli chodzi o nagrody, to przede wszystkim można wskazać ulgi podatkowe, dofinansowania, dostępy do funduszy.

  • Znaczenie szeroko rozumianych kampanii informacyjnych i edukacyjnych. Oprócz ogólnych informacji o zmianach prawa można dodać szkolenia czy systemy doradztwa – tu w szczególności wskazano doradztwo dla rolników. Można także zaproponować kampanie informacyjne adresowane do konkretnych podmiotów. Na przykład w kontekście dyrektywy CSRD taka kampania informacyjna byłaby adresowana do podmiotów objętych tym nowym obowiązkiem raportowania. Ale także w innych przypadkach można byłoby stosować taką silnie nacelowaną na określoną wąską grupę podmiotów akcję informacyjną.

  • Legislacja. Z jednej strony była mowa o tym, że taką formą edukacyjną mogą być same przepisy, pod warunkiem, że będą dobrze napisane i tworzone z odpowiednim wyprzedzeniem, co będzie umożliwiało dostosowanie działalności do tych nowych regulacji. Z drugiej strony proponowano udział w procesie legislacyjnym grup przedsiębiorców, które będą dotknięte skutkami tych zmian, a które mogłyby wpłynąć na kształt przyjętych rozwiązań. Taka forma konsultacji zarazem prowadziłaby do edukowania.

  • Organizacje branżowe, które mogłyby wśród swoich członków rozpowszechniać informacje na temat planowanych zmian, przygotowań, wypracowywania wspólnych standardów w zakresie danych regulacji.

  • Oddziaływanie przedsiębiorców na siebie nawzajem w ramach łańcucha dostaw. To oddziaływanie może mieć różny charakter: mogą to być kryteria zakupowe ograniczające pulę potencjalnych dostawców do tych, którzy spełniają kryteria związane ze zrównoważonym rozwojem; mogą to być też wewnętrzne systemy certyfikacji, które byłyby przyznawane dostawcom i którymi ci dostawcy mogliby się posługiwać także w relacjach z innymi podmiotami; mogłyby to być również działania edukacyjne skierowane przez przedsiębiorców wyższego rzędu do swoich dostawców. Oprócz tego można wskazać na edukację w ramach grupy kapitałowej, gdzie spółka matka może upowszechniać informacje w zakresie zrównoważonego rozwoju wśród swoich spółek zależnych.

  • Szczególny przypadek sektora finansowego, który poprzez swój łańcuch wartości (przez swój portfel kredytowy czy portfel inwestycyjny) może oddziaływać na przedsiębiorstwa – czy to edukując, czy też wspierając transformację, czy wręcz nakładając określone wymogi, które zbliżą te przedsiębiorstwa do zrównoważonego rozwoju.

Program Climate Leadership jest działaniem realizowanym przez UNEP/GRID-Warszawa w odpowiedzi na rezolucję UNEP/EA.4/L.5, przyjętą podczas 4. sesji Zgromadzenia ONZ ds. Środowiska (UNEA-4).

Rezolucja ”Rozwiązanie Problemów Środowiskowych Poprzez Zrównoważone Praktyki Biznesowe” wezwała biznes do transformacyjnego wysiłku dla sprostania globalnym wyzwaniom środowiskowym i klimatycznym.

UNEP/GRID-Warszawa
ul. Poznańska 21 lok. 29, 00-685 Warszawa tel. +48 22 840 6664 e-mail: kontakt@climateleadership.pl