PUNKT WYJŚCIA: 

  • Bijemy rekordy stężenia CO2 w atmosferze – przekroczyliśmy 440 ppm. 
  • Firmy muszą zacząć zbierać dane dotyczące śladu węglowego, żeby mieć stan początkowy do przyszłego raportowania.
  • Dekarbonizacja nie powinna być traktowana jako przymus – byłoby łatwiej, gdybyśmy wiedzieli w niej sens.

MIERZENIE EMISJI:

  • Cele dekarbonizacji powinny być mierzalne, nie ogólne.
  • Ważne, by zrozumieć znaczenie zakresu 3 liczenia śladu węglowego, a zatem całego łańcucha wartości firmy.
  • Należy zachować kolejność kroków: 1. audyt emisji, 2. zmniejszanie emisji, 3. podejmowanie inwestycji w OZE, 4. inwestowanie w projekty związane z ochroną środowiska (zalesianie, programy recyklingowe itp.) – nigdy nie należy działać w odwrotnej kolejności. 

FINANSOWANIE:

  • wyzwaniem jest kwestia finansowania dekarbonizacji, dostępu do kapitału, tego, kto będzie za to odpowiedzialny;
  • ogromna rola banków;
  • złożony proces identyfikacji dofinansowań;
  • presja interesariuszy.

LEGISLACJA:

  • Potrzebna jest polityka energetyczna kraju.
  • Czekamy na ogłoszenie przez Polskę praw związanych z neutralnością klimatyczną.
  • Wszystkie kwestie legislacyjne są, niestety, za bardzo rozciągnięte w czasie.
  • Problemem jest „raportoza”.
  • Potrzebna jest edukacja polityków w obszarze zmian klimatu. 
  • Zdecydowanie przydałoby się ujednolicenie systemu przekazywania informacji o śladzie węglowym firm, wspólna platforma informacyjna.

EDUKACJA:

  • edukacja zarządu – uświadamiająca kwestie katastrofy klimatycznej;
  • edukacja pracowników – w celu zwiększenia motywacji do prośrodowiskowych działań firmy
  • edukacja konsumentów;
  • edukacja łańcucha wartości – oczekiwanie świadomości emisji z obu stron łańcucha.

DZIAŁANIA:

  • projektowanie tak, by nie wytwarzać produktów generujących CO2;
  • wykorzystywanie technologii odzyskujących węgiel;
  • skupienie się na elektryfikacji – pozyskiwanie energii w sposób nieemisyjny;
  • zakaz wydobywania torfu;
  • rolnictwo regeneratywne;
  • zmiana przeznaczenia surowców (np. węgiel brunatny okazuje się być dobrym nawozem);
  • ograniczenie hodowli zwierząt;
  • wprowadzenie paszportów produktowych.

POZIOM KONSUMENCKI:

  • Potrzebne są zielone, dostępne cenowo alternatywy dla klienta.
  • Potrzebne są wskaźniki zielonych produktów – wspólna informacja dla konsumentów, która by wyznaczała pewien węglowy standard produktów.

PODSUMOWANIE:

  • Zmiana jest konieczna, musimy się zmienić.
  • Zmiana jest wpisana w rozwój, jest nieubłagana.
  • Potrzebujemy otwartości na zmiany.
  • Musimy zmienić sposób myślenia jednostek i całych społeczeństw, paradygmat, całe modele – potrzebna jest transformacja.
  • Ważne, by widzieć sens zmiany, wierzyć, że poszukiwanie rozwiązań ma znaczenie.
  • Musimy zmienić nasze podejście do życia, nawyki, postawy – zmysł zachłanności jest ewolucyjnie wykształcony.
  • Potrzebna jest zmiana z „mieć” na „być”.
  • Nie ustawajmy! Nadal „gońmy króliczka”! 

Program Climate Leadership jest działaniem realizowanym przez UNEP/GRID-Warszawa w odpowiedzi na rezolucję UNEP/EA.4/L.5, przyjętą podczas 4. sesji Zgromadzenia ONZ ds. Środowiska (UNEA-4).

Rezolucja ”Rozwiązanie Problemów Środowiskowych Poprzez Zrównoważone Praktyki Biznesowe” wezwała biznes do transformacyjnego wysiłku dla sprostania globalnym wyzwaniom środowiskowym i klimatycznym.

UNEP/GRID-Warszawa
ul. Poznańska 21 lok. 29, 00-685 Warszawa tel. +48 22 840 6664 e-mail: kontakt@climateleadership.pl