utworzono: 2021-09-09

Druga edycja programu Climate Leadership dobiegła końca

foto

9 września miało miejsce oficjalne zakończenie drugiej edycji programu Climate Leadership, którego organizatorem jest Centrum UNEP/GRID –Warszawa. Oficjalne zakończenie odbyło się w siedzibie jednego z uczestników edycji - Banku BNP Paribas.

Program ma na celu budowanie społeczności liderów realnej zmiany w biznesie na rzecz neutralności klimatycznej i zrównoważonego rozwoju. W projekcie wzięło udział 13 firm, które wspierane przez ekspertów ze świata nauki, administracji oraz organizacji pozarządowych, zobowiązały się do podjęcia konkretnych działań na rzecz ochrony środowiska i neutralności klimatycznej.

W drugiej edycji programu Climate Leadership udział wzięły: BASF Polska, Zakłady Farmaceutyczne "Polpharma" S.A., myhive, BNP Paribas Bank Polska S.A., Ergo Hestia S.A., Netguru, Samsung Electronics Polska, Grupa Danone, McDonald's Polska Sp. Z O.O., Allegro.pl, Bank Ochrony Środowiska S.A., Fabryki Mebli "FORTE" S.A., Tetra Pak.

Coraz więcej znaków na niebie i ziemi – dosłownie- pokazuje, że nie da się zapomnieć o zmieniającym się klimacie i związanym z nim kryzysie. Do niedawna, takie zjawiska jak trąby powietrzne, kojarzone były jedynie z amerykańskimi filmami katastroficznymi, a nie z wydarzeniami, które miały miejsce w Czechach. To samo można napisać o powodziach, jakich doświadczyli w ostatnich miesiącach mieszkańcy Niemiec czy Chin. Kanada, która niegdyś kojarzona była z mrozem, w tym roku pobiła kolejny rekord ciepła. Fala upałów w Lytton, doprowadziła do kilku intensywnych pożarów na terenie Kolumbii Brytyjskiej. Patrząc na liczbę gwałtownych zjawisk pogodowych, nie da się ukryć, że ich natężenie ściśle powiązane jest z działalnością wszystkich uczestników życia społecznego i ekonomicznego – w tym biznesu. Dlategow drugiej edycji programu Climate Leadership, przedsiębiorstwa przy wsparciu ekspertów z różnych dziedzin, szukały konkretnych rozwiązań, dzięki którym w realny sposób będą mogły w przyszłości wpłynąć na poprawę środowiska.

“W tym roku jako eksperci mieliśmy przyjemność pracować z firmami, których polityka klimatyczna była na różnym poziomie zaawansowania. Jednym pomagaliśmy zdefiniować kwestie istotne z punktu widzenia ich działalności, innym zmierzyć się z bardzo konkretnymi wyzwaniami. Efektem są zobowiązania zmniejszające ich negatywny wpływ na środowisko - konkretne, mierzalne, powiązane ze wskaźnikami ESG. Climate Leadership jest ciekawą platformą współpracy dla wszystkich zaangażowanych stron: firmy otrzymują dostęp do specjalistycznej wiedzy i doświadczenia ekspertów reprezentujących zróżnicowane grono interesariuszy - od przedstawicieli inwestorów, instytucji naukowych czy organizacji pozarządowych. Dla ekspertów to także okazja do poszerzenie horyzontów oraz integracji środowiska” – mówi Marta Lesiewska, ekspertka Climate Leadership, założycielka Inspired.

Klimatyczni liderzy w biznesie

Od lat w Polsce realizowane są badania, które wskazują na to, iż jesteśmy świadomi skali wyzwania, z którym przyszło nam się mierzyć, jeżeli chodzi o tematy środowiskowe, ale nie zawsze przekłada się to na konkretne czyny. Dlatego w trakcie podsumowania drugiej edycji programu Climate Leadership przedstawiciele firm, którzy brali udział w warsztatach, mogli dowiedzieć się, jak działać lepiej w zakresie edukacji klimatycznej, by nie była ona wyłącznie teorią, ale przekładała się na zmiany modeli biznesowych i stylów życia.

Podczas spotkania prezentowano dwa przeciwstawne wystąpienia na temat roli poszerzania wiedzy obywateli, konsumentów, biznesu na temat skali wpływu człowieka na środowisko. Prowadzącymi prelekcje byli: - Piotr Drygas, Uniwersytet Warszawski współautor raportu "Nie nasza wina, nie nasz problem. Katastrofa klimatyczna w oczach Polek i Polaków podczas pandemii - Dominika Lenkowska-Piechocka – twórczyni WhoWill Save The Planet, ekspertka programu Climate Leadership.

W obu edycjach Climate Leadership wzięły udział 23 firmy. Wspólnie z ponad setką niezależnych ekspertów z różnych dziedzin, przedstawicielami ministerstw, samorządów i jednostek badawczych, wypracowały realne rozwiązania, które wpłynęły na realizację głównego celu programu – neutralizację szkodliwego wpływu biznesu na środowisko, zwiększając przy tym innowacyjność przedsiębiorstwa i przewagę konkurencyjną. Zobowiązania klimatyczne wszystkich uczestników dostępne są na stronie internetowej, w zakładce uczestnicy.

Opublikowane pierwotnie 2021-09-09

Nic się nie zmieni, jeżeli nie zaczniemy działać