utworzono: 2021-02-24

Kolejna wspólna debata cyklu Climate Conversations i programu Climate Leadership “Czas na aktywizm klimatyczny dziennikarzy. Media a klimat”

Ekspercka dyskusja pod tytułem “Czas na aktywizm klimatyczny dziennikarzy. Media a klimat” odbyła się 22 lutego o godzinie 14:00 na platformie internetowej Zoom. Uczestnicy debaty dyskutowali o roli mediów w upowszechnianiu wiedzy na temat zmian klimatu. Debata została zorganizowana w ramach programu Climate Leadership oraz cyklu Climate Conversations prowadzonego przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa.

Zwykle to dziennikarze i blogerzy przepytują ekspertów, aktywistów społecznych, przedstawicieli nauki i biznesu. Jednak gdy rozmawiamy o klimacie, o tym, co trzeba zrobić, jak edukować i jak upowszechniać wiedzę, jak zachęcać do działania, to niemal w każdej dyskusji dochodzimy do wniosku, że koniecznie musimy mieć po naszej stronie media. Bez mediów nie zmienimy nastawienia biznesu i konsumentów, polityków i obywateli, a w konsekwencji nie zmienimy przepisów prawnych i przyjętych norm społecznych. Co sprawia, że przedstawiciele mediów zaczynają tworzyć treści na temat wyzwań środowiskowych i klimatycznych? Jaki rodzaj narracji przeważa w dziennikarskich tekstach poświęconych kryzysowi klimatycznemu, zanikowi bioróżnorodności, transformacji energetycznej, walce o czyste powietrze czy lepsze gospodarowanie odpadami i zasobami wody?

Podczas debaty wypowiedzieli się: Patryk Strzałkowski, dziennikarz portalu Gazeta.pl, specjalizujący się w tematyce środowiskowej i sprawach zagranicznych, autor m.in. cyklu Piątki dla klimatu, Magdalena Krukowska, dziennikarka Forbes Polska, wykładowczyni Akademii Leona Koźmińskiego, Michał Niewiadomski, redaktor działu energianews.pl dziennika Rzeczpospolita oraz Paulina Górska, ekoaktywistka i blogerka. Za moderację spotkania odpowiadał profesor Bolesław Rok, współtwórca programu Climate Leadership.

Najważniejsze wnioski, jakie wyniknęły z dyskusji ekspertów przedstawiają się następująco:

* Dostarczanie rzetelnej wiedzy o stanie środowiska i kryzysie klimatycznym daje szansę na skuteczne działanie aktywistom i decydentom - w tym biznesowym.

* Środowisko, klimat, odpowiedzialność biznesu - to tematy, na które w mediach powoli jest coraz więcej miejsca.

* Tym samym rośnie rola sprawdzania faktów i uczciwej komunikacji, pozwalającej na unikanie oskarżeń o greenwashing.

* Osoby dysponujące wiedzą o środowisku muszą myśleć o dotarciu również do odbiorców, którzy coraz rzadziej korzystają z mediów tradycyjnych, a coraz częściej wiedzę o świecie czerpią z Instagrama czy TikToka.

Climate Leadership to program budujący społeczność liderów realnej zmiany w biznesie na rzecz przeciwdziałania nieodwracalnym zmianom zachodzącym na planecie, jakich wyrazem jest kryzys klimatyczny. Program wspiera działania podejmowane przez firmy w celu osiągnięcia neutralności.

Climate Conversations to cykl dyskusji na temat zmian klimatu, łączące podejście teoretyczne z praktycznym – dane o stanie środowiska z informacjami o potencjalnych ryzykach i wyzwaniach (m.in. zmieniającym się otoczeniem regulacyjnym czy innymi megatrendami mającymi wpływ na funkcjonowanie biznesu).

Opublikowane pierwotnie 2021-02-24

Nic się nie zmieni, jeżeli nie zaczniemy działać