Utworzono: 2019-10-18

O kryzysie klimatycznym na spotkaniu dostawców CARREFOURA

Specjalista ds. zrównoważonego rozwoju, Bartłomiej Kozek, prezentował najważniejsze kwestie, związane ze zmianami klimatu, na corocznym wydarzeniu skierowanym do dostawców marki własnej Carrefour.

W trakcie wystąpienia „Klimat a biznes – od zagrożenia do szansy na rozwój” prezentował najważniejsze elementy naukowego konsensusu, dotyczącego wpływu człowieka na wzrost średniej, globalnej temperatury w wyniku rosnących emisji gazów cieplarnianych.

Gościom wydarzenia przypominał o skali wyzwania, związanego z ich ograniczaniem – zdaniem ekspertów IPCC (Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu) powinniśmy zatrzymać wzrost emisji dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych do roku 2020, do 2030 zmniejszyć je o 45-50%, a do 2050 osiągnąć stan neutralności klimatycznej, w którym wszelkie pozostałe emisje będą pochłaniane, np. przed dodatkowe zalesienia.

Fakty te kierować będą w najbliższych latach działaniami legislacyjnymi, kształtować będą również postawi i oczekiwania konsumentów – ważne zatem, by firmy umiały na nie odpowiedzieć, wdrażając innowacyjne, przyjazne dla ludzi i środowiska rozwiązania, np. w kwestii stosowanych opakowań.

Siła partnerstw

Uniknięcie wymknięcia się globalnego klimatu spod kontroli wymagać będzie międzysektorowej współpracy – ekspert Centrum wspominał zarówno o przykładach międzynarodowych, takich jak We Are Still In czy We Mean Business, jak i krajowych – w tym o realizowanym przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa Partnerstwie SDGs „Razem dla środowiska”.

Partnerstwa tego typu pozwalają dzielić się wiedzą, promować dobre praktyki oraz wypracowywać nowe rozwiązania, w praktyce realizujące Cele Zrównoważonego Rozwoju – w tym ważny dla planety Cel 13 (Działania w dziedzinie klimatu) oraz istotny dla modelu funkcjonowania biznesu Cel 12 (Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja).

W trakcie spotkania z dostawcami Carrefoura, które odbyło się w warszawskim centrum szkoleniowym „Smak kariery”, poruszane były również inne, istotne z punktu widzenia ludzi i środowiska tematy, np. reformulacja składu produktów, wpływ poszczególnych rodzajów opakowań na stan środowiska czy obliczanie śladu węglowego działalności gospodarczej przedsiębiorstwa.

Na specjalnej gali nagrodzone zostały również najlepsze, realizujące zasady zrównoważonego rozwoju rozwiązania opakowaniowe, wdrażane przez dostawców.

Opublikowane pierwotnie 2019-10-18

Nic się nie zmieni, jeżeli nie zaczniemy działać.